/ / De weg naar betrokken en vitale medewerkers!

De weg naar betrokken en vitale medewerkers!

BETROKKENHEID VERGROTEN, HOE DOE JE DAT? Als directeur of ondernemer wil je natuurlijk ook weten hoe je je medewerkers betrokken maakt en vooral ook betrokken houdt. Klinkt eenvoudig. Maar het…

BETROKKENHEID VERGROTEN, HOE DOE JE DAT?

Als directeur of ondernemer wil je natuurlijk ook weten hoe je je medewerkers betrokken maakt en vooral ook betrokken houdt. Klinkt eenvoudig. Maar het is een echte wereldreis.

Het ligt misschien voor de hand, maar betrokkenheid en vitaliteit bij medewerkers zijn wederkerig aan elkaar, versterken elkaar en zorgen samen voor meer productiviteit van je medewerkers. Alleen dat gegeven is al voldoende om elke directeur of manager geïnteresseerd te krijgen.

Betrokkenheid en vitaliteit zorgen ook voor minder verzuim. Zeker binnen organisaties waar ruimte is voor autonomie en individueel talent. Het tijdschrift ‘alles over HR’  en hun onderzoek en onze ervaring en kennis laat zien dat in dit type organisaties bij medewerkers die hoog scoren op betrokken en vitaliteit, burn-out nauwelijks voorkomt. Blijft de vraag over hoe je betrokkenheid onder medewerkers kunt vergroten. Dat doe je door constructief te werken aan de vitaliteit van je mensen. Dan gaat het met de betrokkenheid als vanzelf.

6 stappen die je hierbij helpen

1. BETREK MEDEWERKERS BIJ JE PROGRAMMA

Als je aan de slag gaat met het vergroten van betrokkenheid en vitaliteit, begin dan met het bevragen van je medewerkers. Wat zijn hun ideeën over hoe je sociaal en fysiek werk en privé in een goede balans houdt? Wat zijn in hun ogen factoren die hun inzetbaarheid en productiviteit beïnvloeden? Hoe ervaren ze het huidige vitaliteitsbeleid, wat zou beter kunnen en wat missen ze? Het is belangrijk om de resultaten van deze inventarisatie te delen en laat zien wat je ermee gaat doen. Leg ook uit wanneer je ervoor kiest om ergens niets mee te doen. Je kunt kiezen voor werkgroepen om bepaalde ideeën verder uit te werken.

2. ZORG VOOR EEN AANTREKKELIJK DOEL

Antoine de Saint-Exupery wist het al: als je een schip wilt bouwen, verzamel dan geen mensen om hout te verzamelen en ken ze geen taken en werk toe. Liever, leer ze verlangen naar de eindeloze zee. Betrek je medewerkers bij de missie en visie van je organisatie. Wat betekent het voor ze en wat zouden ze eraan willen veranderen. Als je weet waar je naartoe werkt, draagt dat bij aan je motivatie en inzet. Koppel vitaliteit aan de missie en visie, zodat het onderdeel gaat uitmaken van de bedrijfscultuur. Probeer het samen met de medewerkers te visualiseren, zodat je het gemakkelijk op verschillende manieren kan laten terugkomen: online, op je website en in je communicatie en offline op posters, het sociaal jaarverslag of in het bedrijfsrestaurant.

3. STIMULEER DEELNAME AAN JE VITALITEITSPROGRAMMA

Zodra iets moet, haken veel mensen af. Zorg er dus voor dat elke medewerker voor activiteiten kan kiezen die passen bij haar of zijn interesses en ambities. Je laat daarmee zien dat vitaliteit een individuele keuze en verantwoordelijkheid is. Maak wel iedereen duidelijk wat er allemaal te kiezen valt en herhaal dit regelmatig. Mensen zijn vaak slecht op de hoogte van de mogelijkheden binnen een organisatie om zich te ontwikkelen en daarnaast vergeten ze dingen snel.

4. MAAK HET EEN INDIVIDUEEL SUCCES

Natuurlijk heeft je organisatie een collectief belang bij een succesvol vitaliteitsprogramma. Maar de individuele medewerker zal er gemotiveerder van raken als zij of hij zelf succesvol is. Dat betekent dat je op individueel niveau de medewerker coacht in die onderdelen waaraan zij of hij deelneemt en de resultaten inzichtelijk maakt.

5. GEEF ERKENNING VOOR PRESTATIES

Elke medewerker is gevoelig voor erkenning en waardering. Maak de prestaties die iemand levert daarom inzichtelijk en laat zien dat dat vanuit de organisatie wordt gewaardeerd. Geef ook aan dat iemand die meters maakt in haar of zijn programma, een voorbeeld kan zijn voor anderen. Let op dat vitaliteit niet alleen om fysieke eigenschappen gaat. Iemand die vanwege zijn nimmer aflatende goede humeur het zonnetje is van de afdeling, levert net zo goed een enorme bijdrage aan de vitaliteit van de organisatie.

6. PLAATS VITALITEIT IN BREDER PERSPECTIEF

Medewerkers zijn meer dan alleen je collega’s. Voor en na het werk zijn ze actief in hun privédomein. De mensen met wie ze omgaan, zijn ook van invloed op hun leefgewoonten. Maak het bespreekbaar hoe ze daarmee omgaan. Stimuleert hun privé-omgeving de doelstellingen die de medewerker nastreeft, of werkt die omgeving juist contraproductief? En wat vindt de medewerker daar zelf van en zou zij of hij wel wat extra hulp kunnen gebruiken? Om het gemakkelijker te maken kan je dit ook in werkgroepen doen, waarbij medewerkers ideeën kunnen uitwisselen en elkaar kunnen helpen.

Alexander van Hedel, carrière en ondernemerscoach en zijn team kan je persoonlijk hierin verder inspireren, ondersteunen en begeleiden. Geïnteresseerd geraakt?
Klik dan HIER vul het formulier in en Alexander zal spoedig met je in contact komen. Je kunt vrijblijvend je vraag stellen en Alexander zal je indien gewenst, advies geven. Hij zal je zeker gaan inspireren.

Of blijf ons volgen en schrijf je in op onze nieuwsbrief: INSCHRIJVING