/ / Ervaring is het verleden, ambitie is de toekomst!

Ervaring is het verleden, ambitie is de toekomst!

Als directeur of ondernemer ben je constant op zoek naar professionals die positief kunnen bijdragen aan het succes van jouw organisatie. Te vaak wordt de nadruk gelegd op kijken hier…


Als directeur of ondernemer ben je constant op zoek naar professionals die positief kunnen bijdragen aan het succes van jouw organisatie. Te vaak wordt de nadruk gelegd op kijken hier vaak naar ervaring en kennis van de kandidaten, wat overigens een goede strategie lijkt. De juiste Kennis en ervaring is helaas niet genoeg, combineer dat met ambitie, potentie en persoonlijkheid en je krijgt de juiste match waar je al zolang naar op zoek bent. Waardeer dit ook bij je mensen in je organisatie, geef ze een compliment en waardering. Dat gaat je enorm helpen.

Natuurlijk is kennis en ervaring voor bepaalde functies erg nuttig en is het voor sommige functies een absolute ‘must’ om in ieder geval basiskennis te hebben. Toch merken we dat bij het zoeken naar een goede kandidaat ambitie, potentie en persoonlijkheid een hele belangrijke factor is. Daarom kan het een goede zet zijn om te kiezen voor een kandidaat die net te weinig ervaring en/of kennis heeft, maar wel veel ambitie en potentie laat zien voor de functie. In de volgende paragrafen en onderstaande video leggen we uit waarom. Dit schrijft Stan Zeehandelaar, marketeer en recruiter in ‘Alles over HR’.

WAAROM AMBITIE, POTENTIE EN PERSOONLIJKHEID BELANGRIJKER ZIJN DAN ERVARING

Bij het invullen van een positie binnen jouw organisatie zoek je naar een professional die succes kan behalen voor de organisatie. Uit een onderzoek van Leadership IQ blijkt dat het falen van geworven kandidaten in 81% van de gevallen te maken heeft met de persoonlijkheid van de kandidaat, niet met zijn/haar kennis en ervaring.

81% is natuurlijk een schokkend percentage en daarbovenop komt nog eens dat kandidaten die al de benodigde kennis en ervaring hebben sneller verveeld raken.

Door op zoek te gaan naar kandidaten  die de juiste persoonlijkheid hebben en daarnaast de potentie en ambitie laten zien om succesvol te worden verhoog je niet alleen de kans op een succesvolle ‘hire’, maar pluk je ook direct de vruchten van andere voordelen.

BETROKKENHEID EN LOYALITEIT

Allereerst laat je zien dat je vertrouwen hebt dat de kandidaat zichzelf kan ontwikkelen om de positie met succes in te vullen, ondanks dat hij of zij daar op dit moment nog niet de volledige kennis en/of ervaring voor heeft. Dat geeft de kandidaat een gevoel van vertrouwen en dat wakkert de intrinsieke motivatie nog meer aan om succes te behalen. Je creëert hiermee een cultuur waar werknemers verantwoordelijkheid durven nemen en zichzelf willen bewijzen. Dit leidt tot meer betrokkenheid en loyaliteit van de werknemers.

Die loyaliteit en betrokkenheid brengt nog een voordeel met zich mee: het is erg effectief voor je employer branding. Deze elementen zorgen er namelijk voor dat je van werknemers ambassadeurs kan maken die uit zichzelf jouw organisatie promoten, simpelweg omdat ze er gelukkig zijn en vertrouwen krijgen. Dit kan je vervolgens weer benutten om via recruiters, loopbaancoaches maar ook ons ‘Mindful Perspectief’ meer kandidaten te bereiken met dezelfde eigenschappen.

SAMENWERKINGEN

Omdat je bij het werven ook let op persoonlijkheid, kan je aan de sfeer in de organisatie bouwen. Hierbij speelt de bedrijfscultuur een cruciale rol. Als de persoonlijkheid van kandidaten goed past binnen het team, wordt het team effectiever en is er meer werkplezier. Dat zorgt op zijn beurt weer voor de mogelijkheid om een feedbackcultuur op te zetten, waardoor samenwerkingen binnen de organisatie steeds beter zullen worden.

DUURZAME INZETBAARHEID

Zowel organisaties als professionals veranderen constant en hetzelfde geldt voor functies. Hierdoor kan de situatie ontstaat waarin de kennis en ervaring die eerst nodig was nu niet langer voldoende is of waarin zelfs een hele andere skillset nodig is. Het voordeel van werven op ambitie, potentie en persoonlijkheid is dat dit niet hoeft te betekenen dat de geplaatste kandidaat niet langer succesvol kan zijn. Juist omdat deze kandidaat geplaatst is omdat hij of zij goed in het team past, creëert deze situatie kansen voor de professional om in een aangepaste functie nog steeds succesvol te zijn en plezier te hebben in het werk.

De mogelijkheid om functies flexibeler in te kunnen delen en zelfs waar nodig aan te passen opent deuren voor duurzame inzetbaarheid. Op deze manier kunnen werknemers constant groeien en blijft hun werk uitdagend en interessant. Als organisatie behoud je hierdoor succesvol personeel en besteed je minder tijd aan het vullen van gaten in de organisatie omdat er minder werknemers vertrekken.

BONUS: OPLOSSING VOOR SCHAARSTE

Misschien niet voor iedereen een belangrijk voordeel van werven aan de hand van potentie, maar in een schaarse arbeidsmarkt kan je op deze manier de doelgroep van jouw vacature uitbreiden. Op deze manier kan je dan wellicht toch de juiste professionals vinden voor openstaande vacatures. Op deze manier blijf je aan je wervingsbehoefte voldoen en kan je als organisatie blijven groeien. Let wel, bonussen zijn tijdelijke drijfveren en vergeet niet je vaste personeel dit ook te geven bij mooie prestaties. Ze worden en blijven dan automatisch trots, geïnspireerd, gedreven maar ook je ambassadeur.

ZO WERF JE OP BASIS VAN AMBITIE, POTENTIE EN PERSOONLIJKHEID

We begrijpen dat het lastig kan zijn om niet meer naar iemands ervaring te kijken. Als directeur, ondernemer, leidinggevende of carrière professional wil je wel iemand aannemen die daadwerkelijk succes gaat behalen in de functie. Toch is persoonlijkheid, ambitie en potentie belangrijker dan de ervaring die tot nu toe is opgedaan, met name door alle voordelen die hierboven zijn benoemd.

Door tijdens de sollicitatieprocedure te kijken naar ambities van de kandidaat, krijg je een goed beeld van zijn of haar karakter en leer je ook veel over het denk- en werkniveau. Zo leer je of de kandidaat een reëel beeld heeft van de toekomst en hoe jouw organisatie in de gewenste toekomst van de kandidaat past.

Deze informatie kan je gebruiken om uit te zoeken of er een goede match is tussen de kandidaat en jouw organisatie en openstaande functie. Daarnaast kan je dieper ingaan op de persoonlijkheid van de professional om te ontdekken hoe deze aansluit bij de persoonlijkheid van collega’s en de bedrijfscultuur.

Bij een goede match op persoonlijkheid en een duidelijk ambitie waaruit blijkt dat een kandidaat veel potentie heeft om succesvol te zijn binnen de organisatie, is het van essentieel belang dat nieuwe werknemers toegang krijgen tot training en opleiding. Omdat ze niet per definitie de kennis en ervaring in huis hebben als ze starten, wil je er als organisatie zeker van zijn dat er alles aan gedaan wordt om bij te dragen aan een snelle ontwikkeling. Daarvoor zijn trainingen en opleidingen essentieel!

Alexander van Hedel, carrière en ondernemerscoach en zijn team kan je persoonlijk hierin verder inspireren, ondersteunen en begeleiden. Geïnteresseerd geraakt?
Klik dan HIER vul het formulier in en Alexander zal spoedig met je in contact komen. Je kunt vrijblijvend je vraag stellen en Alexander zal je indien gewenst, advies geven. Hij zal je zeker gaan inspireren.

Super gaaf als je ook gaat inschrijven op onze carrière nieuwsbrief

Similar Posts