/ / Hoe laad jij je weer op? Hoe kom je daarna weer in balans?

Hoe laad jij je weer op? Hoe kom je daarna weer in balans?

Waar krijg jij energie van, hoe laad jij je op? Het is een vraag steeds vaker gesteld wordt, dus een belangrijke vraag! Hoe komen we aan het antwoord? Vaak geven…

Waar krijg jij energie van, hoe laad jij je op? Het is een vraag steeds vaker gesteld wordt, dus een belangrijke vraag! Hoe komen we aan het antwoord? Vaak geven we als antwoord: ‘door dingen te doen die ik leuk vind om te doen’ en daar zit absoluut een kern van waarheid in. Weten we echter ook hoe we onszelf weer kunnen opladen met positieve energie? Wanneer we ons uitgeblust voelen hebben we de neiging om plaats te nemen op de bank voor een Netflix sessie. Niets mis mee natuurlijk, maar de manier waarop jij kan opladen en waar jij energie van krijgt verschilt per persoon en ook hiervoor geld: er zijn meer wegen die naar Rome (lees: naar meer energie) leiden. 😉 Lees je mee?

Even opladen

10 x energie en inspiratie tips.

Waar jij energie uit haalt is persoonlijk.

Iedereen is verschillend, ben je een introverte persoon dan haal je energie uit jezelf en tijd die je alleen doorbrengt. Wanneer je de extraverte persoon bent dan is dit juist andersom. Maar iedereen heeft van beiden wel wat en gebruikt dit nog te vaak onbewust. Dit betekent dat je aan beide activiteiten (tijd met anderen of alleen doorbrengt) plezier kan beleven, maar waar je daadwerkelijk energie van krijgt kan en mag daarom ook verschillen. Daarnaast kan je jezelf te rusten leggen, relaxen. Maar ook inspanning kan er juist voor zorgen dat je je energieker voelt. Beide oplaadmogelijkheden kunnen op verschillende manieren helpen. Ontdek welke doelstellingen en bron van energie goed bij jou als individu past, hieronder krijg je alvast enkele inspiratietips cadeau. Zo kan je fris opladen voor nieuwe positieve energie.

1. MAAK EEN WANDELING

Yes de natuur in, het komt steeds weer terug. Dat is niet voor niets. Het is al vaak bewezen dat de natuur prikkelarm is en kan daarom een druk hoofd tot rust brengen. Ervaar je stress (energie-zuiger) maak dan een wandeling. Daarnaast maak je door daglicht en bewegen endorfine aan waardoor je meer energie krijgt en je gemoedstoestand verbetert en je ook nog eens creatiever wordt.

2. KOM IN BEWEGING en ga ontspannen sporten.

Haal de Chaos uit je hoofd en kom in beweging! Het kost wellicht energie, maar het kan je ook veel energie opleveren. Dit kan een intensieve sport zijn zoals krachttraining of cardio, maar beweging in het algemeen kan voor meer energie zorgen. Ga lekker dansen of doe een aantal yoga-oefeningen in eigen woonkamer. Wandelen is natuurlijk ook een mooie vorm van bewegen.

3. LEES EEN RUSTGEVEND BOEK

Vaak staat jouw brein gedurende de hele dag ‘aan‘ en dit kost veel energie. Zeker met de digitale media om ons heen. Kies er daarom in je vrije tijd voor om activiteiten te ondernemen waarbij je hoofd echt tot rust kan komen. Je hoofd mag ook zo nu en dan eens herstellen van de dagelijkse prikkels in onze hectische bestaan. Door het lezen van een rustgevend boek verzet je als het ware je gedachte waardoor je kan opladen. 

4. WERK VOL PASSIE AAN EEN PROJECT

Dit herken je misschien wel: wanneer je vol passie en plezier werkt aan een project zorgt dit ook voor nieuwe positieve energie. Deze passie kan je vinden in je huidige baan, maar ook in een hobby of een goede daad die je verricht. Ergens vol passie aan werken is een krachtige energie-source voor je ziel. Creëer geluksmomentjes, die verdien jij namelijk ook!

5. WEES DANKBAAR

Een dankbaarheidsoefening werkt magisch voor het ontwikkelen van positieve energie. Door stil te staan bij al het positieve in je leven maakt je brein gelukshormonen (zoals serotonine) aan. Hierdoor voel je je daadwerkelijk gelukkiger en hoogstwaarschijnlijk zit je ook qua energie lekkerder in je vel.

6. KNUFFELEN EN SEKS

Lichamelijk contact kan veel energie geven. Even lekker knuffelen, zoenen of seks hebben met je partner kan wonderen doen voor je energielevel. Echter, kan ook knuffelen met je huisdier al voor een heel fijn gevoel en positieve energie zorgen.

7. VOEL JE VRIJ OM EXPERIMENTEREN WAT JE ECHT LEUK VINDT

Wat vind jij nou écht leuk om te doen? Waar heb je echt zin in en waarvan maakt je hart een sprongetje van enthousiasme? Voel je vrij om tijd te investeren in deze dingen, ook als dat betekent dat je de wekelijkse planning moet aanpassen zodat waar jij behoefte aan hebt hier ook deel van gaat uitmaken. Investeer in jezelf. Maak bijvoorbeeld van je normale reistijd een wandeltijd, ga met regelmaat even naar buiten en verlos je even van het beeldscherm.

8. EET GEZOND EN DRINK VOLDOENDE

Dit klinkt wellicht als een inkoppertje, maar we staan er niet altijd bij stil dat een voedzaam ontbijt, een gezond tussendoortje en echt voldoende water drinken gedurende de dag essentieel is voor een energiek lichaam. Start daarmee al bij het opstaan, neem meteen twee bekertjes water, pak kort een koude douche. Voel je je dan nog steeds uitgeblust of energieloos? Kijk dan eens kritisch naar je eet- en drinkpatroon en hoe je beter voor jezelf kan zorgen. Zoek voor jezelf eens inspirerende ontbijt recepten op, zoals een heerlijke gezonde appeltaart havermout. Slaap je wel voldoende op vaste tijden?

9. BRENG TIJD MET JEZELF OF ANDEREN DOOR

Zoals eerder aangegeven kan je zowel energie halen uit het tijd doorbrengen met anderen als tijd die je met jezelf doorbrengt. Ontdek welke activiteit jou de meeste energie kost en juist oplevert en wissel dit af. Een uurtje voor jezelf of juist gezellig lachen met een vriendin kan ontzettend veel verschil maken voor je energielevel.

10. DOE GEDURENDE DE DAG STRETCHOEFENINGEN

Ah, zo’n klein trucje, maar zo effectief. Even stretchen wanneer je uit bed stapt kan heel fijn zijn om de energiestroom door je lichaam te verhogen, maar ook gedurende de dag kan je dit toepassen. Aangezien we tegenwoordig veel tijd doorbrengen achter de laptop sluipt een ingezakte lichaamshouding er bij in, wat niet alleen pijntjes kan veroorzaken, maar ook niet bijdraagt aan een energieke lichaamshouding. Strek af en toe je lichaam en spieren, haal diep adem en geef je brein een kleine break. Deze kleine pauze momenten verhogen de energiestroom in je lichaam en verbeteren je concentratievermogen en productiviteit.

Soms schiet je midden in de nacht wakker van gedachten die overdag zelfs geen schijn van kans hebben kunnen maken in dat overvolle hoofd van je. Dit voordat je deze 10 tips had gelezen. Nu mag je die hele zooi aan onrust gewoon eens bij de vuilnis zetten. Dan kan je op z’n minst weer rustig slapen.

Gewoon je brein opruimen

Alexander van Hedel, Loopbaan en levenscoach kan je persoonlijk hierin ondersteunen en trainen. Geïnteresseerd geraakt?
Klik dan HIER vul het formulier in en Alexander zal spoedig met je in contact komen. Je kunt vrijblijvend je vraag stellen en Alexander zal je indien gewenst, advies geven. Hij zal je zeker gaan inspireren.

Similar Posts