|

Chaos in mijn hoof maar waarom?

RUST krijgen hoe doe je dat dan? Ook hier geldt dat er natuurlijk verschillende redenen voor zijn. Focus. Een deel ben je nog helemaal niet niet gewoon, om extra vrije…

RUST krijgen hoe doe je dat dan?

Ook hier geldt dat er natuurlijk verschillende redenen voor zijn. Focus. Een deel ben je nog helemaal niet niet gewoon, om extra vrije tijd te hebben, om plots midden van de dag lekker in de zon gaan liggen, het voelt wat onwennig en je voelt je misschien zelf een beetje schuldig! En hoewel psychiater Dirk De Wachter en heel wat andere experts en kundigen zoals Alexander van Hedel van Mindful Perspectief.nl, opperen dat je mag leren vervelen, lijkt dat allesbehalve makkelijk.

Daarnaast zijn er al vervelende irritaties voordat je in gesprek durft te komen, De Corona in het nieuws dat je ongerust maakt. De fabels (waarom?) die er zijn zoals ‘Ik kan jou toch niet helpen, ik ben toch geen hulpverlener?’ of ‘Hoe kun je zo vrolijk zijn als je depressief bent?’ Heb je stress, werk je dan wel voldoende? Over psychische ongemakken zoals hier ‘Stress” bestaan veel misverstanden. Die zijn vervelend om te horen voor deze mensen. Daar in het andere blog nog meer over.

FIT worden, dit om ook echt kunnen ontspannen, vitaler en gezonder worden, het mogen groeien in je persoonlijke ontwikkeling, hoe doe je dat ook weer? Even fit worden of inspiratie op doen of even lekker Chillen zoals de jeugd het tegenwoordig benoemd! Dit roepen we al heel snel naar elkaar op social media zoals Instagramfoto’s, Facebook TikTok, Snapchat en Google. Het liefst laten we mooie foto’s erbij zien van een lekkere cocktail, mooie stranden op een zonovergoten eiland. Maar eerst het gesprek aan gaan is de belangrijkste serieuze stap.

Om stress nog meer te voorkomen geld ook: De hele dag online zijn, geeft je een overload aan informatie zodat je echte ontspanning, eigenlijk juist een inspanning wordt dus een serieuze uitdaging. Zijn die rustige ontspannen plaats waar je zit en zo rustig met soms en ook duizenden die die live mee lijken te genieten. Om nog maar te zwijgen van werkmail die bij nacht en ontij kan gecheckt worden.

Nu geef ik als coach ook indien gewenst, regelmatig de goede raad aan mensen mee om af en toe eens werkelijk te ontspannen, even echt tot jezelf komen. De verre vakanties van heerlijke etentjes geven je eigenlijk geen echte ontspanning blijkt dan. Eigenlijk wil je daarvoor vooral niets nodig te hebben. Niets met anderen online te hoeven delen. Eigenlijk helemaal jezelf kunnen zijn.

Precies, omdat het allemaal moet dus. Als mensen mij dus vragen hoe ze dat moeten doen, geef ik hen vooral het advies om eens zelfs helemaal niets te moeten. Echt even alleen voor jezelf er mogen zijn, jezelf verwennen zonder het te hoeven delen. Al is het iedere dag even voor die vijf minuten.

En hoe of waar je het dan precies gaat doen is plots niet zo belangrijk meer. Daar zal ik je dan ook geen idee over geven want dan wordt het mijn idee terwijl het juist van jou mag zijn. Voor de misschien super-ontspannen mag zijn, kan natuurlijk voor die ander juist simpelweg stress verhogend zijn. Laat mij bijvoorbeeld vele kilometers rennen zijn, dan word ik blij van. Dit kan dus voor een ander net niet de manier zijn van ontspannen waarbij ik dan juist mijn hoofd helemaal leeg kan maken. Ontspanning is dan ook persoonlijk en de beste verzamelde tips uit verhalen van andere ervaringsdeskundigen die ik kan geven zijn deze:

1. VERWACHTEN GEEN WONDERBAARLIJKE IDEEËN NA HET NIETS DOEN

Niets mogen doen is niet alleen leuk, het is vooral ook nuttig maar ook uitdagend. Vaak komen de leukste ideeën uit je creatieve brein als je zelfs niets doet. Maar, wordt nu niet ongeduldig als je na een half uur niets doen, niet meteen hét idee hebt gevonden. Het zal later wel komen.

2. CREËER STRUCTUUR EN MOMENTEN VOOR RUST

Een structuur is erg belangrijk nu, anders dreig je onrustig te worden. Dat wil echter niet zeggen dat je heel je planning moet volproppen. Zorg dus in die structuur voor voldoende rustmomenten. En leg vooraf niet vast wat je in die rustmomenten doet: als je taarten bakken of bloemschikken in je planning vast pint, lijkt het al snel op werken en niet meer op ontspanning.

3. PROBEER EENS IETS NIEUWS

Vind je het niks, stop er dan gewoon mee. Maar wie weet ontdekt je wel iets nieuws dat je helemaal tot rust brengt.

4. BEWEEG

Maar zoek iets wat je leuk vindt. Merk je na de tweede yogasessie dat je er niks aan vindt, ga dan eens wandelen of neem de fiets. Zelfs nu zijn de mogelijkheden eindeloos: er zijn tal van work-outs die je online volgt van neem een coach in de hand die je mee naar buiten neemt. Bijvoorbeeld Mindful Perspectief helpt u ook echt daarbij.

5. HET HUISHOUDEN LOOPT NIET WEG

Het is oké dat er nu zelfs wat afwas staat of dat je huis niet perfect op orde is. Een zogenoemde lenteschoonmaak is echt helemaal niet nodig. Geloof het, ontdek het zelf, als je het even laat liggen, ligt het er daarna nog steeds. Extra fijn: je ontvangt nu toch geen bezoek, dus geen haan die er naar kraait.

6. ZORG ERVOOR DAT JE HET OOK ECHT LEUK VINDT

Laat je door niets van niemand vertellen wat je ontspannend zou moeten vinden. Dan doen ze dat maar lekker zelf. Dwing jezelf dus niet om chill te vinden wat anderen als het summum ervaren, maar zoek vooral je eigen ding en wat werkt voor jou.

Het moment zelf is belangrijker dan die Instagramfoto. Ik zweer het je.
Je hebt misschien een partner die je graag entertaint en enkele kinderen die graag elke minuut van je aandacht opeisen… Maar het is helemaal oké om je zelfs af te sluiten en met jezelf bezig te zijn: even alleen wandelen, een half uur op je bed gaan liggen of jezelf verliezen in een goed boek…

7. FOMO IS ÉCHT NIET NODIG

Je kent het wel: Fomo van ‘de angst om te missen’ wil zoveel zeggen als: je hebt schrik dat je iets leuks mist. Het is menselijk, maar niet nodig. Het is helemaal oké om niet elke avond een zoommeeting met hapjes en drankjes te organiseren of om niet als een zot te beginnen bakken en joggen.

Vind je het moeilijk, laat sociale media dan zelfs voor wat ze zijn en doe alleen waar jij zin in hebt. * Hoe meer het iets is dat je zelfs uit je eigen hoofd en dus weg van je eigen zorgen haalt, hoe beter (vakantie in je hoofd is een echte aanrader en effectief dan naar de andere kant van de wereld vliegen!). En ja, daar bestaan ook manieren voor zonder dat je naar de eerste de beste fles Chardonnay moet te grijpen.

8. FOCUS OP HET NU

Je kunt nu helaas geen reis maken naar een exotische bestemming, dat weekendje met vrienden werd geannuleerd en je kunt zelfs niet meer naar je favoriete restaurant Dat is k ∗ t. Het goede nieuws: om te relaxen heb je helemaal niets nodig. Doe iets waar jij zen van wordt: misschien is het een wandeling in de natuur, misschien een leuke yoga-sessie of misschien een potje hardlopen. Wie weet haal jij netto-energie uit een gesprek met een vriend of kennis. Alles kan, maar laat je vooral niet zeggen wat het beste werkt, wil dat kun je enkel zelf voelen.

9. NEEM HET EINDE VAN JE WERKDAG TER HARTE

Je kunt nu van thuiswerken en daardoor gemakkelijk bereikbaar. Natuurlijk moet je je werk goed doen, maar het is verleidelijk om wat langer door te werken, ’s avonds nog zelfs je mails te checken of toch nog snel iets af te werken. Doe. Het. Niet. Werk overdag efficiënt (hier lees je tips om dat het beste te doen) en laat je werk na én voor de werkuren voor wat het is.

10. LEG DE LAT VOORAL NIET TE HOOG

Misschien haal je energie uit dat lopen van yoga kom je helemaal tot rust. Dat is top. Maar verwacht niet te veel van jezelf, maak je doelen klein. Je hoeft niet een marathon te lopen binnen een bepaalde tijd of als een echt doorwinterde yogi de moeilijkste poses aan te nemen. En even geen zin, dan doe je toch gewoon even iets anders. Dat is nu ontspanning: NIETS MOET!

** Bonustip!

CREËER PAUZEMOMENTEN
Nog zo’n valkuil: geen pauzes nemen, maar de hele dag achter je computer blijven zitten (en hier ook eten etc.). Wil je productief blijven en daarna ook echt CHILLEN, dan is het belangrijk om pauzemomenten in te lassen. Ga weg van je bureau en computer en neem zelfs de tijd om iets te eten, een wandeling te maken van dat sportmoment dat je vanochtend niet had, in te halen.

Alexander van Hedel, carrière en ondernemerscoach en zijn team kan je persoonlijk hierin verder inspireren, ondersteunen en begeleiden. Geïnteresseerd geraakt?
Klik dan HIER vul het formulier in en Alexander zal spoedig met je in contact komen. Je kunt vrijblijvend je vraag stellen en Alexander zal je indien gewenst, advies geven. Hij zal je zeker gaan inspireren.

Vergelijkbare berichten